Den här sidan använder kakor för statistikinsamling. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användandet av kakor.

21 november 2014
Inspirationsdag i Mönsterås 4 november 2014

• Samordnare på allaktivitetshuset Loket informerar om verksamheten!
2014-11-21

Inspirationsdag i Mönsterås den 4/11 2014

Stora salen på biblioteket var full av personal från äldreomsorgen och även några från kultursidan på tisdagen 4 november. Vi fick höra presentationer från Mönsterås, Mörbylånga och Södermöre.  Kerstin från Mönsterås berättade om träffpunkten och den stora verksamhet de bedriver. Man försöker ha ett varierat program och samarbeta med tex studieförbund, röda korset, kyrkan. Carina, Elaine och Aina från Södermöre kommundel berättade hur skolan i Hagby och äldreboendet Möregården samverkar. Man genomför olika aktiviteter med eleverna från förskoleklass till år 6. Några elever kommer varje gång och gör aktiviteter som att t.ex. spela spel, trycka på tyg, måla, samtala eller baka pepparkakor tillsammans med de äldre. Ett program läggs för varje år och varje årskurs och aktiviteterna är väl integrerade i läroplanen. Eleverna har även sång- och teateruppvisningar till de äldres förtjusning. Både skolan och äldreomsorgen är mycket nöjda med samarbetet. Från Äppelvägen i Mörbylånga kommun kom Anneli och Susanne och berättade hur de integrerat kultur och mycket kulturarv i de boendes vardag. De visade bilder från skördefest, 50-talstema och mycket mer.

Sedan blev det sångövningar, sångpedagog Karin Westrin från Vimmerby inspirerade oss med kanonsång och rörelsesånger. Mycket givande. Efter lunch från Nabben i Mönsterås diskuterade vi i grupper kring kulturanvändning, hur vi utbyter erfarenheter och hur man kan jobba mer med sång. Vi diskuterade att en utbudsportal skulle kunna vara en möjlighet.

Diskussionerna fortsätter på nästa Inspirationsträff den 26 november som även den är fullbokad!

Emma Angelin Holmén