Den här sidan använder kakor för statistikinsamling. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användandet av kakor.

20 augusti 2014
1,5 miljoner kronor till kultur och hälsa i Kalmar län

2014-08-20

Regionförbundet får nu 1,5 miljoner kronor av Kulturrådet för att stärka arbetet inom kultur och hälsa.

Intresset för kulturens betydelse för människors hälsa har ökat de senaste åren. Forskning visar att kulturupplevelser kan ha starka samband med förbättrad hälsa och positiva processer i kroppen. Kulturaktiviteter kan vara ett värdefullt komplement till rehabilitering och behandling. Regionförbundet i Kalmar län har därför ansökt och blivit beviljade 1,5 miljoner kronor till ett projekt där man ska utveckla samverkan i länet inom kultur och hälsa.

Syftet med projektet är att skapa en arbetsmodell där kulturorganisationer, folkhögskolor, vård, psykiatri och omsorg kan samverka på ett bättre sätt. Det handlar exempelvis om att kulturinstitutioner och folkhögskolor har kunskap om vård och omsorg och kan erbjuda metoder och program med forskningen som grund. Det handlar också om att man inom vård och omsorg har kunskap att medvetet och strukturerat använda konst och kultur i den dagliga verksamheten.

Projektet riktar sig till äldre inom omsorg och äldreboenden, patienter inom hälsocentraler samt patienter inom psykiatri. I projektet medverkar länets kommuner, hälsocentraler och psykiatri samt kulturorganisationer, folkhögskolor och Linnéuniversitetet.

Projektet beräknas pågå under tre år.