Den här sidan använder kakor för statistikinsamling. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användandet av kakor.

Kultur på recept - pilotprojekt i Mönsterås

Projektet vill prova enkla och långsiktigt hållbara metoder för att öka välbefinnande och hälsa samt bidra till att bryta isolering genom att främja delaktighet i kulturlivet. Grundtanken är kultur på recept som förebyggande hälsovård. Hälsocentralen fångar upp personer med risk för psykisk ohälsa. De får ett recept på kultur och ett kulturkort med erbjudande om att delta i arrangemang. Projektet börjar i den lilla skalan med ett studieförbund, några lokala arrangörer och en regional kulturinstitution. Efter alla förberedelser har vi nu kommit till den fas då allt är klart för hälsocentralen att förmedla erbjudandet. Vi hoppas att många ska använda sitt recept och kulturkort, och ta klivet in i nya miljöer och arrangemang, som de annars inte skulle ha besökt, att det ska bli en positiv upplevelse som leder till bättre välbefinnande och en positiv spiral med större deltagande i det lokala kulturlivet.

Projektledare är Carina Eskelin för Kommunen och Maria Hilberth för Hälsocentralen